czwartek, 24 kwietnia 2014

Czy to niepłodność? Niezbędne badania przy podejrzeniu niepłodności

Staracie się o dziecko? Obawiacie się, że możecie być bezpłodni? Nie panikujcie. Zróbcie niezbędne badania. 

i spółka; Czy to niepłodność? Niezbędne badania przy podejrzeniu niepłodności

Wybór lekarza


Ja miałam szczęście, bo w odpowiednim czasie trafiłam na właściwego lekarza, który nie mamił mnie i nie chciał wyciągnąć ode mnie kasy. Co jak się okazuje nie jest takie oczywiste. Nasłuchałam się niestworzonych historii. Na przykład znajoma starała się od siedmiu lat o dziecko, ale dopiero mój lekarz zlecił jej badanie HSG (HISTEROSALPINOGRAFIA)  polegające na wprowadzeniu jodowego środka cieniującego do macicy i jajowodów, (jeśli są drożne) i uwidocznieniu ich na zdjęciach rentgenowskich. Co się okazało? Jeden z jajowodów był niedrożny, a drugi zasłonięty polipem. Wystarczyło usunąć polip, żeby zaszła w ciążę w następnym cyklu. To tylko jedna historia, a słyszałam ich wiele. Dlatego ja wiem jak ważny jest wybór lekarza, żeby nie tracić czasu, pieniędzy, a często również zdrowia. Tylko jak stwierdzić, czy lekarz jest dobry w tym, co robi i czy zależy mu na pacjentach.

Biorąc moje dotychczasowe doświadczenie dla mnie najważniejsze jest:

1. Czy lekarz pracuje w szpitalu?
2. Czy ma prywatny gabinet w centrum medycznym? 
3. Czy zleca niezbędne badania? 

Dwa pierwsze punkty to, prościzna, ale o niczym jeszcze nie świadczą. Najważniejsze jest podejście lekarza do pacjentek i czy coś z wizyt u niego wynika. Przechodzę, więc do punktu trzeciego.

Niezbędne badania przy podejrzeniu niepłodności


Przedstawię listę badań, którym ja zostałam poddana. Ponieważ z mężem byliśmy już w "podeszłym" wieku lekarz od razu przystąpił do diagnostyki w kierunku niepłodności. Przeszliśmy kompleksowe badania począwszy od tych nieinwazyjnych do wymagających pobytu w szpitalu włącznie. Trzeba pamiętać, że jest to lista orientacyjna, dedykowana konkretnej pacjentce. Może się okazać, że poniższa lista badań w waszym przypadku jest za krótka.

Lista niezbędnych badań przy podejrzeniu niepłodności:

1. DHEA-SO4
2. Progesteron
3. PRL - prolaktyna
4. TSH3 - Ultra
5. FSH - folikulotropina
6. Estradiol
7. Badanie na obecność chlamydia trachomatis
8. Badanie nasienia
9. Wymaz z szyjki macicy
10. Przeciwciała p/plemnikowe
11. Histeroskopia
12. HSG – HISTEROSALPINOGRAFIA.





0 komentarze:

Prześlij komentarz